3 stupínky podnikání na internetu

Publikoval Viktor Hanáček dne 1. února 2014

Když si chce člověk na internetu zařídit nějaký hezký příjem, může si vybrat tři cesty, kterými se vydat. Popsal jsem je a seřadil. Čím větší číslo, tím těžší prvotní zpracování. A zároveň čím větší číslo, tím dlouhodobě pohodlnější udržení pravidelného příjmu.

Bohužel ale neberu v potaz ani affiliate, ani AdSense weby (mfa). Do těchto tří kategorií to zařadit nijak nejde, protože se nic užitečného nevytváří. Nebo jak to říct..

1. digital-goods (jeden produkt, tisíce nakupujících)

Vytvořit jedinou webovou šablonu (WordPress, Tumblr, …), PSD šablonu, flyer, fotku, elektronickou knihu (ebook) a pak to prodat tisíce lidem. To jsou digital-goods. To přesně dělám na Creative Marketu a ThemeForestu. Nejsou to sice tisíce lidí, ale i tak to něco dá.

Takhle to funguje na ThemeForestu — vytvoříte šablonu na WordPress za $55, dostanete z každého prodeje 50 %, tzn. okolo $23, a prodá se to třeba 300krát. Výsledek? Okolo 135 tisíc korun na vašem účtu za jednu šablonu. Někteří jsou schopní jednu šablonu prodat i za dvacet milionů.

2. subscribe/recurring (opakující se platby od jednoho zákazníka)

Na tohle teď přešli v Adobe, asi zjistili, že jim z toho poteče víc. Pokud si chcete koupit Photoshop, nemusíte si ho kupovat za 16 tisíc korun, ale pronajmete si ho za 600 korun měsíčně a kasíruje to přímo Adobe.

Dalším takovým jsou fotobanky, nebo různé další služby, kde si něco občas stahujete. Místo placení za každý produkt si jednoduše zaplatíte paušál (subscribe) a máte k nim plný přístup.

Výhodou oproti bodu 1. (tvorbě digital-goods) je to, že získání jednoho zákazníka ≠ jedna platba, ale více plateb, a dokonce opakujících se v pravidelných intervalech. Takže se na peníze můžete „tak nějak“ každý měsíc spolehnout.

Spousta dnešních SaaS (Software as a Service (aplikace/program jako internetová služba)) nastupuje právě na tento způsob, protože se na něm prostě dá zbohatnout. Digital-goods musíte prodávat stovky a pořád dokola, pak budete v balíku, dokud to nebude mít každý. Tady ale stačí zákazníka přesvědčit jednou a on vám bude platit pořád.

A přesně na tomto způsobu jsem rozjel picjumbo PREMIUM Membership — zákazník platí měsíčně a dostává ode mě lifestyle fotky do mailu ihned, co je nafotím. A jelikož designéry klasické stock fotobanky už moc nebaví, je to pro ně zajímavější. Není to sice SaaS, tzn. pořád musím něco vytvářet, ale i tak je to mnohem pohodlnější, než to prodávat po balících.

3. služba/commissions (procenta z prodejů produktu někoho jiného)

Jako třetí ze seznamu (služba/commissions) mě napadají například ThemeForest — web, kde designéři prodávají šablony a provozovatelé webů (aka obyčejní lidé, blogeři, malinké firmy, …) je nakupují, dále třeba MightyDeals — web, kde designéři zlevní své digital-goods po omezenou dobu a lidé je splašeně kupují, a nebo třeba Gumroad — web, kde můžete prodat snad cokoliv, od digital-goods, ebooků, přes fyzické předměty až po založení čehokoliv pro opakující se platby (subscribe/recurring). A ještě mě napadá PayPal (procenta z odeslaných/přijatých plateb).

Tyto všechny weby sdružuje to, že vlastně „nic nedělají“, jen dávají lidem možnost seberealizace — tedy možnost prodeje svých vlastních produktů, možnost využívání jejich služeb. Jsou prostředníkem mezi poptávkou a nabídkou. A za to si berou procenta. Gumroad něco málo přes pět procent, ThemeForest 50 % a méně a MightyDeals dokonce 60 %. Samozřejmě každá taková služba potřebuje neustále víc a víc serverů, další rozvoj, uživatelskou podporu atp., ale jsou to všechno už celkem opakující se rutinní záležitosti, teoreticky už není třeba nic vytvářet. Lidé se sami zaregistrují, sami vytvoří produkt a sami jej prodají. A vám už jen na účtě zacinkají peníze z jejich prodeje.

A myslím si, že toto je cíl všech a všeho. Vytvořit příjem, který vytváří hodnoty, pomáhá lidem na všech stranách a přitom už pro to nemusíte ‚nic‘ dělat.

Na tento stupínek jsem se ještě nedostal. Zatím mě ani nenapadá JAK se na něj dostat, a ani nasměrovat. Už jsem to zkoušel, ale moc se nezadařilo.

S picjumbo PREMIUM Membershipem jsem teprve u dvojky, jestli mě napadne něco, co se bude dát zařadit do třetího bodu, byla by to pecka.