3 stupínky podnikání na internetu
Když si chce člověk na internetu zařídit nějaký hezký příjem, může si vybrat tři cesty, kterými se vydat. Popsal jsem je a seřadil. Čím větší číslo, tím těžší prvotní zpracování. A zároveň čím větší číslo, tím dlouhodobě pohodlnější udržení pravidelného příjmu.
Bohužel ale neberu v potaz ani affiliate, ani AdSense weby (mfa). Do těchto tří kategorií to zařadit nijak nejde, protože se nic užitečného nevytváří. Nebo jak to říct..
1. digital-goods (jeden produkt, tisíce nakupujících)
Vytvořit jedinou webovou šablonu (WordPress, Tumblr, …), PSD šablonu, flyer, fotku, elektronickou knihu (ebook) a pak to prodat tisíce lidem. To jsou digital-goods. To přesně dělám na Creative Marketu a ThemeForestu. Nejsou to sice tisíce lidí, ale i tak to něco dá.
Takhle to funguje na ThemeForestu — vytvoříte šablonu na WordPress za $55, dostanete z každého prodeje 50 %, tzn. okolo $23, a prodá se to třeba 300krát. Výsledek? Okolo 135 tisíc korun na vašem účtu za jednu šablonu. Někteří jsou schopní jednu šablonu prodat i za dvacet milionů.
2. subscribe/recurring (opakující se platby od jednoho zákazníka)
Na tohle teď přešli v Adobe, asi zjistili, že jim z toho poteče víc. Pokud si chcete koupit Photoshop, nemusíte si ho kupovat za 16 tisíc korun, ale pronajmete si ho za 600 korun měsíčně a kasíruje to přímo Adobe.
Dalším takovým jsou fotobanky, nebo různé další služby, kde si něco občas stahujete. Místo placení za každý produkt si jednoduše zaplatíte paušál (subscribe) a máte k nim plný přístup.
Výhodou oproti bodu 1. (tvorbě digital-goods) je to, že získání jednoho zákazníka ≠ jedna platba, ale více plateb, a dokonce opakujících se v pravidelných intervalech. Takže se na peníze můžete „tak nějak“ každý měsíc spolehnout.
Spousta dnešních SaaS (Software as a Service (aplikace/program jako internetová služba)) nastupuje právě na tento způsob, protože se na něm prostě dá zbohatnout. Digital-goods musíte prodávat stovky a pořád dokola, pak budete v balíku, dokud to nebude mít každý. Tady ale stačí zákazníka přesvědčit jednou a on vám bude platit pořád.
A přesně na tomto způsobu jsem rozjel picjumbo PREMIUM Membership — zákazník platí měsíčně a dostává ode mě lifestyle fotky do mailu ihned, co je nafotím. A jelikož designéry klasické stock fotobanky už moc nebaví, je to pro ně zajímavější. Není to sice SaaS, tzn. pořád musím něco vytvářet, ale i tak je to mnohem pohodlnější, než to prodávat po balících.
3. služba/commissions (procenta z prodejů produktu někoho jiného)
Jako třetí ze seznamu (služba/commissions) mě napadají například ThemeForest — web, kde designéři prodávají šablony a provozovatelé webů (aka obyčejní lidé, blogeři, malinké firmy, …) je nakupují, dále třeba MightyDeals — web, kde designéři zlevní své digital-goods po omezenou dobu a lidé je splašeně kupují, a nebo třeba Gumroad — web, kde můžete prodat snad cokoliv, od digital-goods, ebooků, přes fyzické předměty až po založení čehokoliv pro opakující se platby (subscribe/recurring). A ještě mě napadá PayPal (procenta z odeslaných/přijatých plateb).
Tyto všechny weby sdružuje to, že vlastně „nic nedělají“, jen dávají lidem možnost seberealizace — tedy možnost prodeje svých vlastních produktů, možnost využívání jejich služeb. Jsou prostředníkem mezi poptávkou a nabídkou. A za to si berou procenta. Gumroad něco málo přes pět procent, ThemeForest 50 % a méně a MightyDeals dokonce 60 %. Samozřejmě každá taková služba potřebuje neustále víc a víc serverů, další rozvoj, uživatelskou podporu atp., ale jsou to všechno už celkem opakující se rutinní záležitosti, teoreticky už není třeba nic vytvářet. Lidé se sami zaregistrují, sami vytvoří produkt a sami jej prodají. A vám už jen na účtě zacinkají peníze z jejich prodeje.
A myslím si, že toto je cíl všech a všeho. Vytvořit příjem, který vytváří hodnoty, pomáhá lidem na všech stranách a přitom už pro to nemusíte ‚nic‘ dělat.
—
Na tento stupínek jsem se ještě nedostal. Zatím mě ani nenapadá JAK se na něj dostat, a ani nasměrovat. Už jsem to zkoušel, ale moc se nezadařilo.
S picjumbo PREMIUM Membershipem jsem teprve u dvojky, jestli mě napadne něco, co se bude dát zařadit do třetího bodu, byla by to pecka.