Jak jsem spustil svůj první projekt a jaké jsou (ne)prodeje

Publikoval Viktor Hanáček dne 22. října 2013

you never know how close you areV úterý 13/10 jsem spustil svůj první projekt Dealjumbo.com, který má jednoduše nabízet zlevněné digital-goods pro třeba grafiky, blogery, podnikatele apod. Takových je principielně spousta, chtěl jsem jen přijít s vlastním obsahem a kvalitou.

Na začátek jsem udělal obrovský balík věcí pro (nejen) grafiky a designery, který jim ušetří čas — obsahuje spoustu předpřipravených věcí, jako jsou vizitky, PSD šablony, WordPress šablony, ikonky, fonty, mock-upy, fotky v plném rozlišení apod. Celkově v ceně $333, na Dealjumbu pouze za $39. Říkal jsem si, že to musí být pecka, že taková sleva se neodmítá.

Jelikož balík obsahuje práce kluků z Česka a Slovenska (za což velké díky, chlapi, že jste do toho se mnou šli!), nazval jsem ho Czech & Slovak Designers Ultimate Bundle a začal pracovat.

Během několika dnů jsem postavil web, behěm dalších dnů jsem nachystal tento deal a za dalších pár dnů jsem jej spustil. Nachystal jsem reklamu, nakoupil tweety, posdílel, kde jsem mohl a čekal na první prodeje.

Předtím jsem samozřejmě počítal — aby se to nějak vyplatilo, bylo by fajn udělat minimálně okolo sta prodejů, což přece není moc, to by bylo finančně zajímavé jak pro mě, tak pro ‚partnery‘, jejichž produkty jsou v balíčku. S vší reklamou, freebies a zároveň s viralitou (kterou jsem vzhledem k ceně očekával) by to teoreticky neměl být problém.

Po spuštění jsem začal střízlivět o tom, jak se deal bude prodávat. Ono ty prodeje totiž moc nešly. Začal jsem si uvědomovat (jelikož jsem byl součástí několika takových balíčků), že vlastně lidé už jsou možná zvyklí dostat za pouhých $39 i věci za cenu $1000+, takže to možná nebyla vhodná volba. Proto je to tolik nebere.

Na twitteru má Dealjumbo několik desítek mentions a přes facebook reklamu už přes 2000 lajků (lajky pro sponzorované příspěvky, ne stránku). To ani nemluvím o tom, jak jsem nakoupil tweety pro celkem 1,36 mio followers a snad nic z toho nebylo. Kde je teda problém?

Když bylo prodejů deset, byl jsem rozhodnutý to po doběhnutí dealu vzdát, ukončit to, a věnovat se něčemu jinému. V tu chvíli mě ale zarazily reakce okolí. Kamarád, který úspěšně podniká již řádku let mi řekl, že deset prodejů je fajn, že mám prostě jen vydržet a zkoušet dál. Peter Olexa, který je součástí dealu, mi napsal, že to trvá, než se vybuduje komunita, a že to není jen tak. Vesměs tedy podpora k pokračování. Hned jsem si vybavil obrázek o dvou lidech směřujících k diamantům (obázek nahoře). Co teď? Měl bych pokračovat?

Začal jsem pátrat, jak se do toho pustit ještě víc. Jak z toho dostat další prodeje a za co nejmíň peněz. Ty, co jsem utratil, mi toho moc nepřinesly. Začal jsem taky přemýšlet nad tím, kde jinde může být problém, přecejen tolik návštěv a tak málo prodejů…

Tak jsem napsal Johnovi V. z podnikanivusa.com, kde jsem ho poprosil o nějakou kritiku a názor někoho do Dealjumba absolutně nezasvěceného. John to nahodil na blog a sesypalo se na mě asi třicet komentářů, některé trošku útočné (například že by si to nikdo nekoupil, to je úplná blbost to takhle zobecňovat, když jsem v podobných balíčcích byl a prodejů bylo fakt fakt hodně :)), některé naopak konstruktivní.

Nebyl absolutně čas někoho přesvědčovat (z aktuální pozice i nesmysl) nebo se něčeho dožadovat, takže jsem jen skromně poděkoval, vybral si věci, které za to stály a začal pracovat na jejich aplikaci:

  • Úplně jsem vyhodil profily autorů — myslel jsem to dobře, ale lidi to nezajímá a nešlo poznat, co kdo kupuje.
  • Produkty jsem vypsal jako seznam obrazků s popisem — teď lidi ví, co kupují.
  • Smazal jsem Czech & Slovak Designers — nikdo ze světa neví, co je ČR nebo Slovensko.
  • Ostrouhal jsem další text, ať je ho okolo co nejmíň.
  • Přidal jsem tlačítko BUY NOW do postranního panelu.

Po těchto změnách a další masírce přes tweety, facebook, známé apod. přibylo dalších pět prodejů. K dnešnímu dni se za cca 4000 návštěv (9. den) prodalo pouhých 15 kusů. Znamená to konverzi 0,4 % ze všech návštěv. Nic moc.

Do konce tohoto balíčku zbývá ještě den a něco. Pokud vás něco napadá (kritika, námět, tipy, …) a napíšete komentář (nebo si balíček třeba koupíte), určitě budu rád (a nejen já!).

Toť vše ke startu mého skromného projektu. Co z toho? Jsem sice rozpačitý a čekal jsem ta čísla úplně jinde, ale zkusím, co dál. Asi bych to neměl vzdát. Je potřeba se o tom bavit s lidmi a požádat je o kritiku a názory. Vidí to prostě jinak než vy a většinou to vidí reálněji. To mě posunulo o hodně dál. Každopádně, jak jsem psal i v rozhovoru pro objevit.cz, že i když to nevyjde, spoustu se toho člověk naučí, no a tady jsem se toho opravdu dost naučil (viz body nahoře). Hlavně člověk nesmí čekat na správný čas, to by se nedočkal :)

Štítky: ,