Jaký byl rok 2014?

Publikoval Viktor Hanáček dne 30. prosince 2014

Několika slovy to byla neskutečná jízda, obrovský pokrok a pořádný vzestup. Toto bude už čtvrté ohlednutí za předchozím rokem — píšu je od roku 2011. Především pro sebe (je fajn si připomenout, jak člověk plánoval a jak se mění jeho přemýšlení včera a dnes), ale hlavně veřejně proto, že je to pak další z důvodů, proč celý rok makat na maximum. Věřím, že to určitě někoho inspiruje a namotivuje.

Tou největší změnou roku 2014 bylo to, že jsem postupně přecházel od klientských zakázek k budování svých vlastních projektů. Zásluhu na tom mají jednoznačně knihy, které jsem přečetl v roce 2013, fakt díky za to. Je to okamžik, kdy se z vás stává podnikatel. Už to totiž není práce, ale byznys. Nechtěl jsem pořád dokola jen dělat weby, a každý měsíc začínat na nule. Chtěl jsem víc. Chtěl jsem byznys.

Projekty

V roce 2014 jsem se staral o celkem čtyři své vlastní one-man-show projekty. Jeden jsem spustil už v listopadu 2013, picjumbo.com. A další tři jsem spustil letos. O dealjumbo.com se bavit nebudeme, to jsem prodal a stále hezky funguje.

  • picjumbo — publikuji vlastní fotografie v plné kvalitě zdarma
  • coolmockups — můj první prodejní web, PSD mock-upy pro designery
  • FRESHJAM — český internetový lifestyle magazín
  • Motiohype — ještě není spuštěno, obchod s krátkými videoklipy vhodnými pro pozadí webů

Projekt picjumbo.com

Picjumbo letos v listopadu oslavilo první rok. Za tu dobu se nasbíralo celkem dost zajímavých čísel, kvůli kterým jsem vytvořil tuto narozeninovou infografiku a článek. Vyšel o tom dokonce článek na Czechcrunchi. A zajímavá čísla pokračují: 10 milionů návštěv za celou dobu provozu, 915 tisíc stažení fotek, statisíce lidí měsíčně a přes 2000 stažení fotek denně.

Start roku byl zároveň start pro picjumbo. Určitě doporučuji tento svůj článek z února, kde je vše hezky shrnuté. Za prosinec 2013, tedy druhý měsíc od startu, se zobrazilo asi 120 tisíc stránek, za leden už to bylo skoro 550 tisíc stránek. Jen za leden se přeneslo přes 1500 GB (1,5 TB) dat a stáhlo se bezmála 60 tisíc fotek. V lednu jsem zároveň spustil prémiové členství, kde za $6 posílám kompletní kolekce fotek.

Na svoje narozeniny jsem pak od kluků ze Source „dostal“ jako dárek picjumbo Photoshop Plugin. Nemusíte prohledávat web, ukládat fotky atp., ale máte celou knihovnu přímo ve Photoshopu.

V prosinci jsem ještě spustil takovou malou vychytávku, kterou nemají snad ani fotobanky: Test Drive. U jakékoli fotky klikněte na tlačítko Test Drive a ukáže se vám, jak by mohla daná fotka vypadat při použití na webu, v sazbě atp. Můžete se podívat třeba tady a tady.

Picjumbo je nyní můj hlavní zdroj příjmu. Je tam prémiové členství, plugin, měsíční reklamy a AdSense. Pamatuji si, jak jsem nasazoval AdSense asi v jednu ráno a budil přítelkyni, abych jí ukázal první vydělaný haléř z AdSense (byla samozřejmě strašně nadšená). Ještě předtím jsem hodně dlouho řešil, jestli mi to bude stát za to papírování a chození každý měsíc na finančák. Mám pro vás radu: nikdy se nerozhodujte podle toho, jestli s tím bude nějaké papírování nebo ne. Kdybych se zalekl papírování, přišel bych o hodně. Fakt o hodně. A dokonce i tiskárnu jsem si kvůli tomu musel koupit.

Jedním z takových větších úspěchů je to, že LG použilo jednu z mých fotek ve své vlajkové lodi, ve smartphonu LG G3 (článek na MobilManii zde). Další věc, co rozhodně potěší, je, že i když je to globální anglický projekt, své fotky potkávám v běžném životě i v česku: na motivačních obrázcích od seberizeni.cz, na facebook reklamě na půjčky, na webu startupjobs.cz nebo na bývalém jobstime.cz (czechcrunch článek).

Takto jsme oslavili rok picjumba :)

B16WR6tCQAIzlem.jpg-large

Projekt coolmockups.com

Zde to pro někoho bude možná trochu těžší na pochopení o co vlastně jde, nicméně je to můj první přímo prodejní web. Prodávám PSD mock-upy, tzn. grafické soubory pro Photoshop, kde je vyfocené nějaké zařízení (MacBook, iPhone, …) a do jehož obrazovky můžete, dá se říct jedním kliknutím, vložit svoji grafiku (web, aplikaci, …).

coolmckps-previews

Je to projekt, na kterém jsem se učil o konverzním poměru, PPC, o důležitosti UX apod. Nebo třeba o tom, jak jsem změnil design a zároveň i změnil jeden produkt a celkem dost klesly prodeje. A teď babo raď, je to designem nebo změnou v produktech? A je stále se co učit. Dva dny zpět jsem na něj nasadil affiliate marketing (tzn. kdo mi přivede objednávku, dostane automaticky provizi), takže to bude jedna z věcí, kterou se v roce 2015 začne.

Projekt freshjam.cz

Jediný projekt, ze kterého mám rozpačité pocity. Snažím se dělat takové věci, do kterých není třeba příliš investovat a brzo začnou něco generovat. Tady jsem tvrdě narazil a zatím je to i po více než půl roce dost mínus. Je to samozřejmá věc, mně se to ale nelíbí. Jinak vše ostatní je naprosto TOP — například to, jak sami fanoušci a i mí přátelé a známí chtějí Freshjam podpořit, lepit nálepky, vozit logo na autě (mrkněte se na toto fotoalbum, kde všude freshjam.cz je) atp. Sem tam se prodalo i nějaké triko. Za to vše každému jedno velké DÍKY! Pomáháte tomu!

Velkým problémem je tvorba obsahu: sežere to fakt strašně moc času (hlavně např. ověřování informací, dávám si na tom záležet) a když to pak nasdílíte na facebook, vidí to sotva pár procent lidí z celé stránky. A to naštve. Do budoucna, v roce 2015, určitě plánuji nějakého redaktora/redaktorku, která bude články přidávat se mnou + zase trochu investovat do reklamy na facebooku, na začátku to celkem fungovalo.

Co je důležité, že v tom pořád tak nějak vidím smysl. Desítky lidí mají logo nalepené na svých autech nebo jiných věcech. Nálepek jsme rozeslali mraky, takže nechci tyto lidi zklamat. Je to běh na dlouhou trať, vím to, chce to vydržet a třeba vychytat na spolupráci nějakou velkou rybu typu RedBull, H&M, Mercedes-Benz nebo Adidas. Půjde to. Prostě i tady mám plány, kam to směřovat a jak to rozjet, a těším se na to. Tak držte palce.

Co vše FRESHJAM už zažil:

HNCK1133_FJ2k

10405433_507459999385563_1261244979945451531_n

obrázek-1_FJ2k

HNCK1176_FJ2k

10454888_486218101509753_983065940012113827_o

10553552_494209340710629_1402220431298103578_n

IMG_9016_FJ2k

Projekt motiohype.com

10285046_715220855232763_4692119843947105428_oV druhé polovině roku jsem si konečně koupil lepší zrcadlovku, která umí natáčet videa. Tak vznikl nápad na projekt, kde už nebudou fotky, ale videa. Za rozumnou cenu, bez šílených kreditů (jak mají fotobanky ve zvyku), bez registrace a rovnou připravené pro nahrání na web. Prostě že ty fotky trochu rozhýbu, když „web s free fotkama“ už má dnes každý.

Průšvih je, že zatím nemám absolutně nic. Jen pár shotů, které zatím nemají ani hlavu ani patu, a jednoduchou landing page s email formulářem. Tam jde taky vidět, jak může výsledné video na pozadí vypadat, mrkněte se. Udělal jsem to tak proto, jestli o to vůbec bude zájem. A vypadá to, že by mohl. Naopak mám zase celý seznam témat, které musím zpracovat = natočit. Bude to výzva, už jen začít.

Osobní

Tento rok byl docela hektický, takže jsem dovolenou ani neřešil. Minulý rok jsem byl s přítelkyní v Benátkách, ale letos jsme v zahraničí nebyli. Naopak jsme si dali nejdřív letní super kemping na Vranově, pak aktivní dovolenou v Adršpachu a trochu relaxu v Beskydech na Wellness Horal.

A samozřejmě spoustu výletů. Jsem neskutečný požitkář a fanda do aut, takže na začátku roku jsem si koupil nové auto, opět BMW. Mám výlety a cestování autem strašně rád, takže se na auto dívám trochu jinak, než většina lidí. Někdo si neumí představit být bez dovolené u moře, já mám zase rád požitek z jízdy a raději si dám s kamarády nějaký výlet.

V druhé polovině roku jsme se s přítelkyní přestěhovali do „vlastního“. Byl to celkem zásah do peněženky — chtěl jsem mít zařízený celý byt co nejdřív, takže to byl najednou celkem ranec. Ale na mou produktivitu mělo osamostatnění pozitivní vliv. Ať už psychologicky, že se prostě už musím uživit, tak i v tom, že tu mám naprostý klid a jsem si tu sám pánem. Vlastně mě k tomu přemluvila přítelkyně, když jsme byli v Adršpachu, a jsem za to rád :)

S čím ale spokojený nejsem, že pořád neumím najít klid na to konzumovat obsah, jednoduše číst knížky, časopisy (např. First Class), mrknout na video přednášky a tak.

Focení/natáčení

Při minulém ohlédnutí jsem měl v plánu se naplno ponořit do focení. Rozjet focení portrétů, sexy holek, interiérů atp. Nevyšlo to. Především kvůli tomu, že jsem se víc soustředil na budování projektů a vydělávání. Jsou to takové dvě linie, které se ve mě pořád bijí: buď být „známý“ fotograf (inspirace Tikhomirov, Shmidt, atp.) nebo fakt vydělávat. Nejde dělat oboje. Focení tak vyšlo jen jedno.

HNCK0891

HNCK1019

V průběhu roku mě napadl projekt Focení pro realitky. Nespustil jsem ho, jen jsem si koupil doménu. A ani nevím, jestli do toho chci jít. Když jsme se koukali po bytech, snad každý měl naprosto šílené, tmavé, rozmazané fotky (ani jsem si nedokázal představit, čím to fotili), a to jsem právě chtěl změnit. Ale pořád je to „práce“, takže tomu ani do budoucna asi moc nadějí nedávám.

foceniprorealitky

Už jsem zmínil i novou zrcadlovku a jelikož ve mě pořád bije to srdce umělce, střihl jsem si tohle poněkud kontroverzní a motivační video. Jsme tu jen jednou. Co vy na to?

Finance

Snad každý podnikatel na začátku svého podnikání vyhlíží svůj první milion. Podařilo se mi ho vydělat už na začátku roku, vlastně po roce na opravdu volné noze, přesně rok po maturitě, ve 20. Znamená to, že už rok a půl pracuji fulltime jen a jen na sebe, jinak jsem podnikal při škole už od 18. A shodou okolností byl právě i rok 2014 milionový. Často se říká, že nejtěžší je vydělat první milion, pak už to jde samo. Tak věřím, že se mi bude dařit laťku zvyšovat dál a dál.

Ale je důležité říct, že se pořád snažím držet při zemi. Pořád mají všechny projekty náklady, které je potřeba platit. Své aktivity beru jako firmu a logicky se snažím, aby vydělávala víc a víc. Nerozhazuju, pořád se v obchodě dívám na ceny a pořád jezdíme kempovat pod stan :) Nevěřím totiž, že peníze kazí charakter, ale že ho jen ukážou. O to víc si na to dávám pozor.

Jaké jsou cíle pro rok 2015?

Cíl na rok 2015 je tento: obrat 300 tisíc měsíčně. Pro někoho moc, pro někoho málo (Mário plánuje milion). Pro mě celkem vzdálený cíl, který by se však mohlo podařit splnit. Bude to dřina, ale věřím, že to dám. Není to o tom říct si budu mít tolik a tolik a najednou to tak bude. Nebude. Bude to tak jen tehdy, když se do toho fakt opřu a fakt máknu. Když si udělám plán, rozepíšu kolik je potřeba každý den vydělat a ze kterých projektů. Nemám problém pracovat i 14 hodin denně, jen se do toho musím vždy dostat, takže jak chytnu správnou flow, pojedu jak drak.

Aby se mi to podařilo, budu muset hodně zabrat. Jeden z cílů bude fotit ještě MNOHEM lepší fotky, než jsou na picjumbu teď, aby si to lidé ještě víc zamilovali. A hlavně nebát se cestovat, aby to nebyly jen fotky z bytu. Už tak nějak vím, co lidi chtějí a pokusím se jim dát to nejlepší. Dalším cílem pro picjumbo bude vymyslet cestu, jak nabídnout redistribuci fotek např. hostingům nebo website-builder aplikacím, které o fotky projevily zájem. Redistribuci mám zakázanou, protože z toho pak nic nemám. Plánuji to řešit měsíčním poplatkem a asi XML feedem, ze kterého si budou moci fotky vytáhnout.

Na coolmockups chci pořádně rozjet affiliate marketing, nasadit AdSense a dávat nějaké mockups zdarma jako na picjumbu.

FRESHJAM je jasný: jednoduše zvyšovat zajímavost a návštěvnost, aby to bylo lákavé jak pro návštěvníky, tak pro inzerenty. A v budoucnu z toho vybudovat lovebrand — takový styl značky, jako má třeba GoPro nebo RedBull (konkrétně tím myslím třeba to, jak si rádi lidé nalepí jejich nálepku na auto, helmu, snowboard atp.).

Co se týče osobního rozvoje, určitě budu muset zapracovat na větším sebezapření, nadhledu a disciplíně. Sice jsem schopný se vzbudit v šest a od sedmi pracovat, ale chci to zlepšit. Všichni víme, jak je jednoduché zkysnout na facebooku nebo u čtení blbostí. Byl bych rád, kdyby se mi podařilo vstávat třeba v 5.30 a v šest už pracovat. Druhá stránka věci je i to, že se chci naučit relaxovat. Člověk v tomto oboru pracuje prostě nonstop, a i když nic nedělám, pořád přemýšlím nad prací.

Určitě chci taky dál chodit do fitka a makat na sobě. Je to něco, co vám nikdo nijak nevezme, musíte si to vydřít a za žádné peníze si to nekoupíte. Celkem fajn změna a je super na sobě pozorovat výsledky.

A taky chci a budu víc číst. Na Vánoce jsem dostal + si koupil spoustu knížek. Namátkou třeba Skvělé služby, Čtyři dohody, Myslete velkoryse atp. Celkem mám teď k přečtení 15 knih. Na to, že si na knížku absolutně neumím udělat čas je to docela výzva. Věřím ale, že mě posunou o obrovský krok kupředu jako kdysi kniha Bohatý táta, chudý táta.

Díky

Opět, tento rok byl skvělý. Díky všem, že jste toho byli součástí. Díky všem, kteří to dočetli až sem. A díky všem, kteří mě podporují nebo třeba budou podporovat. Vážím si toho a je to pro mě jedna z věcí, která mě žene vpřed. Pozitivních lidí se držím rád. Ještě jednou, díky moc za vše.

Zároveň chci nám všem popřát, ať je rok 2015 ještě lepší, než bude. Ani nebe není limit!

Hezký den.

Jaký byl rok 2013 jinde?

Mário Roženský — affiliate, software AffilBox
Michal Hardyn — společnost 5DM.cz
František Szabó — affiliate, affilblog.cz
John Vanhara — podnikanivusa.com, majitel Shipito
Lukáš Churý — Laser Aréna Brno
Václav Bedřich — grafik, zakladatel RockstarGames.cz
Pavel Králíček — mladý gentleman, zakladatel GentlemanStore.cz