Jaký byl rok 2016?

Publikoval Viktor Hanáček dne 16. ledna 2017

Rok 2016 pro mě byl docela jiný od předchozích let. Stále pracuji pouze na projektech picjumbo & FRESHJAM a toto už je šesté shrnutí, které sepisuji.

Jaký byl rok 20152014 / 2013 / 2012 / 2011

Překvapilo a potěšilo mě, že mi někteří z vás napsali, jestli bude report 2016, že vás to vždycky namotivovalo. Nevím, jestli vás namotivuje i tento, ale tady je.

A proč hned tak negativně? Celý rok mě pronásledovala jediná myšlenka: snažit se držet náklady projektů na minimu a užívat si život (cestování, auta, výlety, rádoby pasivní příjem) nebo se zkrotit, všechno investovat zpět a udělat z toho plnohodnotné firmy a pořádně to nakopnout (lidé, kanceláře, spolupráce, partnerství) atp.? Oboje má své pro a proti a tato doteď nerozhodnutá otázka (rozhodovací paralýza) měla za následek mírnou stagnaci obou projektů.

Ne, neflákal jsem se, i tak jsem se dál snažil zvyšovat laťku. Dál jsem fotil a publikoval fotky na picjumbo, dál jsme psali super články na FRESHJAM. Ale žádný velký posun. Ke konci roku vše přestávám zvládat a je rozhodnuto, potřebuji lidi, kteří mi pomůžou. Rozjíždím tedy hledání vhodných kandidátů, zkouším první spolupráce na obou projektech, nicméně rok končí bez jediného stálého člověka a já mám cíle a několikapoložkový todo list, který sám nezvládnu.

Jsi z Brna a chceš přidat ruku k dílu? Napiš mi na info@viktorhanacek.cz

picjumbo

Už asi druhým rokem nedělám žádné klientské zakázky (weby, videa, focení atp.) a maximálně se soustředím na picjumbo. Přibylo 372 FREE fotografií a 18 PREMIUM kolekcí. Celkem se stáhlo cca 1,7 milionu fotek a tady se můžete podívat na ty nejstahovanější. V květnu jsme se kvůli tomu, abych přinášel ty nejlepší fotky, dokonce na dva týdny vydali do Ameriky. Do San Francisca, které jsme celé prolezli a nafotili opravdu velké množství fotek a i několik hodně povedených PREMIUM kolekcí.

Na www.picjumbo.com jsou všechny fotky zdarma, nicméně pokud někdo chce například všechny fotky z určitého focení, najde je v picjumbo PREMIUM Membershipu. Tam jsme udělali velkou změnu v tom, že jsme jeden jediný plán za $10/měsíc rozdělili na tři: BLOGGER za $10/měsíc, DESIGNER za $19/měsíc a AGENCY za $39/měsíc. Samozřejmě každý z nich má své vlastní výhody. Počet PREMIUM členů byl ke konci roku okolo 350, což je nic moc pokrok proto, že minulý rok jich bylo 300.

Tohle vše bylo super, ale byla tu jedna věc, která způsobila mou horší náladu v průběhu roku. Velká část příjmu picjumba jsou reklamy a tam jsem ztratil největšího inzerenta, který do reklamy přestal tolik investovat a to způsobilo, bohužel, dost velký propad příjmů. Ale vše zvládám — aka nikdy neměj všechna vejce v jednom košíku — a doufám, že se to v průběhu roku zase zvedne.

Co se týče návštěvnosti, už neroste tak, jako na začátku, nicméně počet uživatelů (graf níže) se za 2016 zvýšil a pořád se daří oslovovat nové. Bude potřeba ale zabrat, abychom návštěvnost zvedli.

Do dalšího roku chci publikovat víc PREMIUM kolekcí a taky větší objem FREE fotek. PREMIUM kolekcí je celkem přes 70, letos jsem jich vydal 18, což je 1,5 kolekce za měsíc (garantuji min. 1 kolekci měsíčně s min. 30 fotkama). V roce 2017 bych jich rád vydal víc, věřím, že to půjde a co se týče FREE fotek, tak 2017 už jede na režimu dvě fotky denně. Snad se mi to podaří udržet — není jednoduché udělat 730 fotek s odlišným tématem a tak, aby byla fotka natolik obecná a použitelná pro nějaký konkrétní účel co největšímu počtu lidí.

FRESHJAM

Od začátku roku jsem řešil, jak dál s tímto projektem. A proto jsem se v průběhu roku rozhodl změnit jeho koncept: nebude to magazín, který píše o všem, ale bude to magazín, který píše jen o kvalitních a pozitivních věcech, o lepším životě, o luxusních místech a o zajímavostech, o kterých člověk ani neví. Chceme přiblížit mladým lidem kvalitní životní styl, luxus, ukázat zajímavá místa celého světa, inspirovat a motivovat. Je to taky tím, že i já jsem se posunul a nechci dělat nudné věci “pro všechny“. Nechci v komentářích hejtující blbečky, chci cílit na inteligentní lidi, které nebaví číst bulvár, a chtějí něco už na úrovni a přitom nic snobského. Prostě být FRESH, chci lidi, kteří chtějí kvalitní život.

Na to pak navazuje to, že se z lifestyle magazínu pomalu stává lifestyle brand — začali jsme dělat vlastní oblečení. Ne, toto není tzv. merch jako podpora značky, toto je naše vlastní oblečení, toto budou naše vlastní kolekce.

Dva roky jsem ladil schopné dodavatele oblečení, střihy, materiály a až konečně koncem roku se podařilo vydat první kolekci. Exkluzivní kolekci s padnoucími střihy, kvalitním zlatým/chromovým/třpytivým potiskem, který vydrží, a s pořádným servisem. Rozhodl jsem se, že vsadím na kvalitu a exkluzivitu a na péči o zákazníky. Nechci dělat trička za třista. Před pár lety byl fotograf každý, kdo si koupil lepší foťák, dnes si každý dělá svou značku. Proto na to vždy půjdu jinak. První kolekci jsme vyprodali, další půjde ven teď na začátku roku.

Bohužel, co se nedařilo, bylo přidávání článků. Na začátku roku to ještě šlo, v polovině ale nepřibyl skoro žádný článek, což je u magazínu docela problém. Totiž, jako značka jsme žili, jezdili jsme na akce, jezdili jsme na roadtripy, přidávali fotky apod., ale magazín nic. Ke konci roku jsem to ale otočil a už přibývá několik článků denně, doporučuji se přidat do newsletteru. A tady se můžete podívat na nejlepší články roku 2016.

Díky soustředění na picjumbo návštěvnost magazínu hodně spadla. Graf ukazuje počet reálných uživatelů za rok, propad o 45 %.

K tomu celkovému přerodu, který jsem zmiňoval na začátku, přispěl i jeden docela nevinný nápad. Miluju auta, v Praze byla zastávka nejdražší rally světa Gumball 3000 a mě napadlo obepsat své známé a skupiny Woohooo Girls a RoadTrip Gang, že bychom tam mohli vyrazit společně, s našimi auty a ve velkém stylu. No a povedlo se!

Dali jsme dohromady auta jako Ferrari 458 Italia, Ferrari F430, Lamborghini Gallardo, Audi R8, Audi RS6, Mercedes-Benz S63, Ford Mustang apod. a opravdu to stálo za to.

Je neuvěřitelné, jak tak obyčejná věc jako “jeďme společně” dokázala změnit i další průběh roku. Vzniklo spousta nových přátelství a s RoadTrip Gangem jsme pak dali velkou několikadenní jízdu na, podle TopGearu nejlepší silnici v Evropě, rumunský Transfagarasan (to byl velký zážitek) a další roadtrip přes nejlepší silnice Rakouska. Všechno jsme to sdíleli na sociálních sítích a snažili se tak všem fanouškům přiblížit všechny slasti i strasti takovýchto aut a výletů. A už teď vymýšlíme šílenosti na další rok a v plánu máme i jízdu po ČR spojenou s několika setkáními s fanoušky, takže pokud vás baví auta, sledujte nás.

Po rumunském Transfagarasanu a Transalpině jsme projeli nejzajímavější silnice Rakouska: Silvretta, Solk Pass, Malta, Nockalm a Grossglockner. Celou trasu si můžete prohlédnout zde.

Takže jsem to přes ty různé „výpadky” vlastně docela slušně připravil na další rok: magazín se zotavil, značka se dostala ke spoustě nových lidí, žili jsme i mimo internet, vydali jsme vlastní kolekci a stihli připravit další.

Na další rok plánuji v Brně zařídit kanceláře, najít šéfredaktora/manažera projektu, navázat nejrůznější spolupráce, promo, jezdit na různé akce a ještě víc se do toho opřít.

Cestování

Během roku jsme docela dost cestovali, už jsem to vypsal, Worthersee GTI setkání, Rumunsko Transfagarasan, nejlepší silnice Rakouska a hlavně San Francisco.

Ze všech výletů vzniklo spousta super fotek pro picjumbo a spousta obsahu na FRESHJAM, takže tady jsem spokojený, jak se to všechno podařilo vzájemně propojit.

Co se nepovedlo

  • Nebyl jsem schopný najít schopné lidi.
  • Nepodařilo se zvýšit návštěvnost picjumba.
  • Nepřečetl jsem snad žádnou knížku a ty mě vždy posunují nejvíc.
  • Chtěl jsem na PJ přibrat další fotografy, ale neměl jsem připravenou žádnou neodmítnutelnou nabídku, takže to nikomu nepřišlo zajímavé.
  • Mám cca 300+ emailů k vyřízení.

Plány na rok 2017

  • Zdvojnásobit pracovní nasazení, být maximálně efektivní.
  • Zařídit první kanceláře s ateliérem.
  • Delegovat co nejvíce práce na projektech.
  • Více PREMIUM balíčků, minimálně 2 FREE fotky denně.
  • 1000 PREMIUM členů (nejvíc hardcore cíl).
  • Číst, cestovat, fotit, mít nejlepší obsah.

Jsem vděčný za vše

I když bych tento rok na jednu stranu kvůli menší stagnaci nehodnotil nijak kladně, na druhou stranu ho kladně hodnotit musím, protože: jsem zdravý, jsem v plusu, nemám žádné dluhy ani nesmyslnou půjčku, všichni okolo jsou zdraví apod. Vše si buduji sám, od nuly a vím, že si to musím odmakat. Začínal jsem s Felicií před pěti lety, takže to, co umím, je jít od Feldy až k supersportu. Je to fakt jen o té tvrdé práci. Jen prostě pokud mám cíle a ty se mi nedaří plnit, jsem zklamaný.

Ale já to dám.

A když si to tak zpětně pročítám, nevypadá to na nijak špatný rok, takže hurá do toho dalšího!

Díky za pozornost!