Vžijte se do role druhého

Publikoval Viktor Hanáček dne 14. listopadu 2010

Opravdu nemám rád lidi, co dokáží například na pokladně v hypermarketu extrémně vyšilovat kvůli tomu, že paní za pokladnou nablokovala špatné zboží. Myslíte, že to udělala schválně? Pochybuju. Jsme jen lidi a chyby se prostě stávají.

Když někdo na někoho začne řvát kvůli jeho chybě, připadá mi to trapné. Myslíte, že se tím něco zlepší? Pomůže to něčemu? Když jsou obě strany v klidu, problém se dle mého názoru vyřeší rychleji nebo třeba i lépe. Druhá strana se tak nedostane do ještě většího stresu a získáte si její důvěru.

Když jsem já v klidu napsal přes Twitter kanál O2 operátorovi svůj problém, měl jsem ho další pracovní den vyřešený. Taky jsem si mohl hrát na pána světa a házet jednu urážku za druhou, jak jsou všelijaké služby k ničemu (i když nejsou) a podobně. Ale nechoval jsem se tak, dokážu si představit, jaké je to z druhé strany, a proto jsem byl v klidu.

Jak by asi bylo vám, když se snažíte dělat vše dobře, a pak dolítne nějaký blb a začne na vás řvát? Takovému člověku se jen těžko vysvětlí, co se vlastně stalo. A ani bych se mu nesnažil nějak výrazně pomoct, jen bych udělal to, co chce, nebo spíš to, na co má právo, abych se ho co nejrychleji zbavil. A tak by to asi řešil každý…

Před tím, než na někoho začnete řvát, zkuste se vžít do jeho pozice. Třeba to nebyl úmysl. Třeba vůbec nechtěl. A třeba ho donutil někdo jiný. Najděte trochu pochopení a zamyslete se.